Legkeresettebb alkotók
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János

Beöthy István (1897-1961)

Életrajz

szobrász, festő, teoretikus
Heves, 1897. szeptember 2. – Párizs, 1961. november 27.

Gyermekéveit Jászapátiban töltötte. 1918-ban építészetet tanult a műegyetemen. 1919: szabadiskola Rippl-Rónai, Vedres Márk műhelyében. 1920-1924: a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakáról nézetei miatt kizárták, végül Vaszary János növendékeként a festő szakon végzett. 1925-1926: európai tanulmányút. 1926-ban letelepedett Párizsban. 1931-ben alapító tagja az Abstraction-Création csoportnak. 1936-ban megszervezte a Les Artistes Musicalistes, 1938-ban a párizsi magyar képzőművészek kiállítását Budapesten. A II. világháború idején bekapcsolódott a francia ellenállási mozgalomba, a Magyar Függetlenségi Mozgalom alelnöke. 1946-ban a Salon des Réalités Nouvelles alapító, 1957-től vezetőségi tagja. 1947-ben több magyar művész szereplését biztosította a Réalités Nouvelles c. folyóiratban, majd a következő évben megszervezte párizsi kiállításukat. Az 1950-es években építészeti, urbanisztikai, ipari formatervezési munkák foglalkoztatták. Részt vett a Forme et Vie (Forma és Élet) folyóirat szerkesztésében, az Espace (Tér) csoport tevékenységében. Vezetőségi taggá választották az Union des Artistes Modernes-ben. Halála előtt egy színelméleti abc kidolgozásán fáradozott. Tervezte egy Kör elnevezésű, absztrakt művészekből álló társulás létrehozását. Előkészítette egy önálló, a művészeti írásait egybefoglaló magyar nyelvű kötet kiadását. A XX. sz.-i modern plasztika nemzetközi élvonalában számon tartott művész. Alkotásait az európai avantgárd legjelentősebb absztrakt képviselőinek műveivel együtt említik. Szemlélete kialakításában fontos szerepe volt az Abstraction-Création csoportban végzett munkásságának. Mint a csoport titkára, szervezte kiállításait, tanulmányokat írt folyóiratukba. Ez idő alatt öntötte végleges formába Aranysor c. tanulmányát. A 30-as években ritmus-plasztikáival a tér-idő, a harmónia, a forma és ritmus összhangjának kifejezésére törekedett. Hullámvonalú, spirálisan csavarodó, pillér hatású szobrainak sajátossága a zártság, a határozott befoglaló vonal, ugyanakkor mégis szabadon áramló hajlékonyság. Szobrait nemes anyagból formálta, mahagóni és paliszanderfából vagy aranyló bronzba öntve. Formavilágát Hans Arp és Max Bill munkásságával rokoníthatjuk. A közös vonások a művészeti műhelyre, az időbeli együttmunkálkodásra utalnak. Elméleti munkásságában jelentős szerepet foglal el Aranysor c. műve. Kutatásainak kiindulópontja az antik "sectio aurea" (aranymetszés) elve, azaz egy távolság bizonyos felosztási módja. Az általa meghatározott aranysor egy, a képzőművészetben alkalmazható arányelméletet hozott létre. Művét 1939-ben közölte Problème de la Création, valamint Série d’Or címen. 1952-1953-ban az École des Beaux-Arts előadássorozatán az arányok és színek összefüggését taglalta. Munkássága Magyarországon az 1983-as pécsi és budapesti, a teljes életművet bemutató kiállításig kevéssé ismert.
Fontosabb írásai
Abstraction-Création füzetek: tanulmányok az absztrakt művészetről, 1932-36
Le problème de la Création, Párizs, 1939
La Série d’Or, Párizs, 1939
Réalités Nouvelles füzetek: Írások a művészetek szintéziséről, Párizs, 1947, 1950-1954
L’Espace-Temps, Art d’Aujourd’hui, 1951. április-május
Functionnalisme et eurythmie, Formes et Vie, 1951. No. 1.

Egyéni kiállítások
1928 • Galerie Sacre du Printemps, Párizs
1929 • Galerie Zak, Párizs
1930 • Galerie Bonaparte, Párizs
1931 • ~ szobrai és rajzai [Peitler I. képeivel], Kovács Á. Szalonja
1934 • ~ szobrai [Closon festményeivel], Abstraction-Création Kiállítóterem, Párizs
1942 • Centre d’Etudes Hongroises, Párizs
1946 • Galerie Denise René [Auguste Herbinnel], Párizs
1948 • Galerie Maeght (gyűjt.) Párizs
1952 • La Librairie des Archers, Lyon
1953 • Galerie Ex-Libris, Brüsszel • G. CAW, Antwerpen
1958 • Berri-Lardy, Párizs
1974 • Bargere [Auguste Herbinnel], Köln
1979 • Sculpturen-M., Marl (gyűjt)
1983 • Janus Pannonius Múzeum, Pécs (gyűjt., kat.)
1985 • ~ et l’avant-garde hongroise, Galerie Franka Berndt, Párizs
1990 • Állandó különterem • Musée d’Art Moderne, Grenoble
1991 • Galerie Franka Berndt, Párizs.

Válogatott csoportos kiállítások
1923 • Az Országos Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskola növendékei munkáinak kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
1928 • Új Művészek Egyesülete, Nemzeti Szalon, Budapest
1929 • Képzőművészek Új Társasága, Nemzeti Szalon, Budapest • Függetlenek Szalonja, Grand Palais, Párizs • A Párizsi Iskola, Galerie Renaissance, Párizs • Absztrakt művészet I., II., Galerie Bonaparte, Párizs
1930 • Az Union des Artistes Modernes első kiállítása, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1931 • Modern Magyar Művészet - Párizsi művészek, Galerie Renaissance, Párizs
1933-1934 • Abstraction-Création I., II., Párizs
1936 • Les Artistes Musicalistes bemutatkozása, Nemzeti Szalon, Budapest
1938 • Párizsi magyar művészek, Tamás Galéria, Budapest
1939 • Réalités Nouvelles II., Galerie Charpentier, Párizs
1942, 1944 • Galerie Berri-Raspail, Párizs
1945 • Párizsi magyar művészek tegnap és ma, Galerie Beaux-Arts, Párizs
1946 • Nemzetközi modern művészet, Musée d’Art Moderne, Párizs
1946-1960 • Réalités Nouvelles kiállításai, Párizs
1947 • Kortárs francia és magyar képzőművészek, Galerie de Bussy, Párizs • Az Európai Iskola XV. francia-magyar kiállítása, Tamás Galéria, Budapest
1948 • Absztrakt művészet, M. de Arte Moderna, São Paulo • Francia, spanyol köztársasági és magyar művészek, Nemzeti Szalon, Budapest
1954 • Az absztrakt szobrászat első szalonja, Galerie Denise René, Párizs
1955 • Biennálé, Antwerpen
1957 • Absztrakt művészet - Az első generációk 1910-1938, Saint-Etienne
1965 • Nemzetközi Szobrász Biennálé, Athén
1967 • Kelet-európai avantgarde 1910-1930, Kunstverein, Berlin
1970 • XX. sz.-i magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok (kat.)
1973 • A Salon Musicalistes 1932-1960, első retrospektív, Galerie Hexagramme, Párizs
1978 • Abstraction-Création 1931-1936, Musée d’Art Moderne de la ville de Paris, Párizs
1979 • A 30-as évek művészete Franciaországban, Saint-Etienne • Budapest-Párizs, Orangerie, Párizs
1980 • Réalités Nouvelles, Musée des Beaux-Arts, Calais
1985 • Contrast of Form - Geometric Abstract Art, MOMA, New York
1988 • Les années U. A. M. 1929-1958, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1990 • Arte Abstracto - Arte Concreto, Paris 1930, IVAM Centre J. Gonzales, Valencia.

Művek közgyűjteményekben
Anvers
Basel
Fővárosi Képtár, Budapest.
Grenoble
Honolulu
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Lille
Middelheim
Musée d’Art Moderne, Párizs
Sculpturen Museum, Marl
Szépművészeti Múzeum, Budapest.

Irodalom
Sandoz, A.: Exposition ~, Montparnasse, 1929/56.
Rambosson, Y.: A propos de l’exposition ~, Comoedia, 1929. április 26.
Ghyka, M. C.: Le Nombre d’Or, 1931, Párizs
Coutin, R.: La Série d’Or de ~, Les Cahiers de France, 1941. november
Kunstler, Ch.: ~ et la Série d’Or, La Gerbe, 1942. február 19.
C. P.: ~ et la Série d’Or, Beaux-Arts, 1942. november 10.
Benoist, L.: La Série d’Or d’~, La Nouvelle Revue Française, 1943. január 1.
Chevalier, D.: Exposition Herbin et ~, Arts, 1946. november 15.
Elgar, F.: Herbin et ~ à la Galerie Maeght, Carrefour, 1946. november 28.
Hajdu I.: ~ kiállítása, Magyar Szemle, 1946. december 8.
Etienne, Ch.: La sculpture de ~, Combat, 1948. május 5.
Ch. L.: Les Expositions - ~ chez Maeght, Opera, 1948. május 12.
Dégand, L.-Ahard, J.-Gindertael, R. V.: Témoignages pour l’art abstrait, 1952, Párizs
Seuphor, M.-Friedrich, É.: ~, 1956, Párizs
Seuphor, M.: ~ Cimaise, 1956. szeptember-október
Boudaille, G.: ~ Cimaise, 1958/2.
Gieideon-Welker, C.: Contemporary Sculptur, 1960, New York
Bayer R.: Entretiens sur l’art abstrait, 1964, Genf
Passuth K.: XX. sz.-i magyar művészek külföldön (kat., 1970)
Passuth K.: Magyar művészek az európai avantgarde-ban 1919-1925, Budapest, 1974
Deák D.: Emlékeztető sorok ~ról, Műgyűjtő, 1974/2.
Art Abstrait - Art Concret (kat., Musée d’Art Moderne, Párizs, 1977)
Abstraction-Création (kat., 1978)
Retrospektive ~ (kat., Skulpturenmuseum, Marl, 1979)
Réalités Nouvelles (kat., Musée des Beaux-Arts de Calais, 1980)
Sarkadi E.: ~ és az Abstraction-Création, Ars Hungarica, 1982/1. + 8 t.
Sarkadi E.: ~ (gyűjt., kat., Janus Pannonius Múzeum füzetei 46., 1983)
Sarkadi E.: Mozgásformák és ritmusok, ~ hazai életmű kiállításai, Művészet, 1983. november
Passuth K.: L’avantgarde en Hongrie 1910-1930, G. Franka Berndt (kat., 1984)
Beöthy, Ayin ~ et l’Avant-Garde Hongroise (gyűjt., kat., bev. tan., G. Franka Berndt)
Aupetitallot, Y.: La série d’Or (bev. tan., 1985-86)
Fabre, G.: ~ 1897-1961 (kat., G. Franka Berndt, 1991).
Passuth Krisztina: Beöthy István monográfia (2010)
(Sarkadi Eszter)

Lexikális referencia